13 november 2016

Graffiti op de valreep

Je houdt ervan of niet. Ik ben zelf een grote fan van Spray Art zolang het geen vandalisme is. Het grootse, rebelse en toch vaak tijdelijke karakter van Graffiti vind ik gaaf. Deze 'kunst' is op het pand van BabyPlanet in Drachten te zien vlak voor de verhuizing naar de Woonboulevard.

BabyPlanet Drachten Leidijk

Voordat de bulldozer door het oude pand van BabyPlanet Drachten schuift en de nieuwbouw van de Aldi op deze locatie gaat plaatsvinden, grijpen deze 'Spray Artists' hun kans. Ze zijn een aantal weken voor de sloop begonnen en ik sprak één van hen. Ik ben wel benieuwd waarom je zoveel energie steekt in iets wat maar een paar weken te zien is. Een Q&A met Elmer Tuinstra.

Hoe lang doe je dit al?


Ik ben begonnen in 1990, eerst probeer je wat en tart je de regels wel eens, maar nu maak ik dit soort platen op slooppanden en leegstaande gebouwen maar ook wel voor opdrachtgevers zoals voor bedrijven en festivals.

Wat is je materiaal?


Ik gebruik een foto en speciale acryl verf. Nee, niet die van de bouwmarkt, die kost snel €10,- per spuitbus. Er zijn speciale winkels voor in Leeuwarden of Groningen. Daar haal ik de spuitbussen in aantallen en met mooie kleurschakeringen.



Hoe noem jij jezelf: kunstenaar, artiest of hobbyist?


Na wat geaarzel: Kunstenaar! Ik vind dit mooi en ben steeds op zoek naar nieuwe locaties waar ik mijn werk kan opzetten. Tegenwoordig moet je toestemming hebben van bijvoorbeeld de eigenaar van een pand of van de gemeente. Het wordt vaak tegengehouden dus moet je het soms gewoon doen. Het zou mooi zijn als er meer vrijplaatsen zijn voor deze vorm van kunst, zoals ik het noem.

"Het is allemaal voor de foto"
- Elmer Tuinstra, spray artist en kunstenaar

Je weet dat dit gebouw wordt gesloopt binnenkort! Wat is dan je motivatie?


Ja, BabyPlanet gaat verhuizen toch? Naar de woonboulevard hier vlakbij begreep ik. Ik doe het voor de foto. Mijn werk zet ik dan op Facebook en op mijn website. In dit geval zal ik het niet aanstootgevend maken, dat past beter bij BabyPlanet. Vandaar ook de Baby zegt Elmer lachend.

Overzicht Graffiti


Gemaakt door verschillende Spray Artists op het voormalige pand van BabyPlanet. Omdat de bulldozer erdoor gaat heb ik ze geprobeerd te behouden.

Graffiti Bugs Bunny

Graffiti Artist Leeuw

Spray Artist Cowboy

Graffiti Artist Girl

Graffiti Orange

Graffiti Combi Killers

Graffiti Baby

Graffiti Sun

Geen opmerkingen:

Een reactie posten